niezadowolenie seksualne

Niezadowolenie z aktywności seksualnej – bolesne współżycie

Około 30% kobiet przyznaje, że odczuwa ból podczas aktywności seksualnej, według badań opublikowanych na łamach „The Journal of Sexual Medicine”.

Zaburzenia związane z bólem podczas stosunku płciowego to pochwica i dyspareunia.
Ta pierwsza pojawia się podczas próby włożenia penisa do środka pochwy – występują wtedy mimowolne skurcze. Pochwica może być konsekwencją infekcji grzybiczej lub mieć podłoże psychologiczno – somatyczne. Natomiast ból odczuwany przy próbie penetracji lub w jej trakcie to dyspareunia.

Seks nie powinien sprawiać bólu

Coraz więcej par wybiera abstynencję seksualną, by nie zadawać bólu partnerowi. A przecież seks to rodzaj transu, który wywodzi się jeszcze ze starożytności i powinien być źródłem przyjemnych doznań. Jego rytm powoduje wpadnięcie we wspomniany trans, co prowadzi do stanu, w którym relaksujemy się.

Dlaczego pojawia się ból?

U ponad 25 procent kobiet powodem bólu jest  tyłozgięcie macicy. To sytuacja, gdy trzon macicy pochylony jest ku kręgosłupowi, czyli do tyłu. Z kolei w prawidłowym położeniu wygina się on do przodu. Inne powody bólu podczas stosunku to suchość pochwy – problem, z którym coraz częściej kobiety zgłaszają się do gabinetów ginekologicznych. Pojawia się
w okresach przemęczenia i stresu. Inne przyczyny suchości pochwy, które przyczyniają się do bólu podczas stosunku, to m.in. menopauza i zaburzenia hormonalne, np. niski poziom estrogenów (które regulują m.in. wydzielanie śluzu w pochwie).

Infekcje intymne i alergie też powodują ból

Ważnym zagadnieniem w przypadku niezadowolenia z aktywności seksualnej spowodowanego bolesnym współżyciem są infekcje intymne. Do odczuwania bólu przyczyniają się m.in. opryszczka narządów płciowych, drożdżyca, rzęsistkowica. Inną przyczyną mogą być alergie wywołane najczęściej przez lateks z prezerwatywy czy płyny do higieny intymnej nieposiadające specjalnych atestów.

Po porodzie koniec radości z seksu

Seks po porodzie to dla wielu par duży problem. Niektóre kobiety uważają, że po nim, np. rozciągnęła im się pochwa. To wrażenie wynika z osłabienia mięśni krocza. Ból podczas współżycia może się wiązać się z bliznami po jego nacięciu. Okres kiedy w życiu pary pojawia się dziecko to czas, w którym przeważnie kobieta ma wiele rzeczy na głowie. Działa w napięciu, które potem przenosi do sypialni. Stres oraz problemy emocjonalne przekładają się u kobiet na libido. Uprawianie seksu w okresie poporodowym nie jest przyjemne ani dla kobiety, ani dla jej partnera.

Sex to temat pokryty wstydem

Piekący ból i uczucie dyskomfortu, które pojawiają się przy współżyciu to nadal tematy, o których się nie rozmawia. Dużą role w procesie diagnostycznym odgrywa rozmowa z ginekologiem, który oceni przyczyny dolegliwości i wyznaczy odpowiednie leczenie. Nie wolno lekceważyć dolegliwości ani ich przemilczać, dlatego jedynym rozsądnym wyjściem jest wizyta u ginekologa.

Jak poradzić sobie z bólem?

Przyjemność? Błogość? Mogą to poczuć także ci, dla których seks dotychczas wiązał się z bólem. Lekarze potrafią już im pomóc. Niezależnie od przyczyny, jeśli zaburzenia związane z bólem nie są leczone, prowadzą w konsekwencji do unikania sytuacji intymnych, a nawet do awersji seksualnej.