Leczenie wysiłkowego nietrzymania moczu

Nietrzymanie moczu

Co trzecia kobieta w Polsce ma problem z nietrzymaniem moczu. Zjawisko dotyczy Pań w każdej grupie wiekowej. Nietrzymanie moczu występuje u około 25% kobiet w wieku 14-21 lat, u 44-57% kobiet w wieku 40-60 lat oraz u 75% kobiet w wieku ponad 75 lat. Dojrzałe kobiety, młode, aktywne sportowo (biegaczki, skaczące na trampolinie, jeżdżące na rowerze) coraz częściej zgłaszają się do gabinetów lekarskich z tego powodu. Wysiłkowe nietrzymanie moczu może być spowodowane osłabieniem mięśni dna miednicy (podtrzymują m.in. pęcherz), ale również ich wzmożonym napięciem w wyniku chronicznego stresu lub intensywnego uprawiania sportu.

Objawy nietrzymania moczu

Popuszczanie moczu w czasie kichnięcia, głośnego śmiechu to pierwsze objawy, które powinny sprowokować do bacznej obserwacji siebie – zwiększenia świadomości własnego ciała, by ułatwić sobie codzienne funkcjonowanie i znalezienie odpowiedniego specjalisty, który pomoże nam się uporać z tym problemem. Inne symptomy osłabionego dna miednicy to: bóle w krzyżu, wklęsłe czy płaskie plecy, chroniczne zapalenie pęcherza, problemy w odczuwaniu doznań seksualnych. Estetyczne to na przykład cellulit, zwiotczenie mięśni brzucha, pośladków.

Metody leczenia wysiłkowego nietrzymania moczu (WNM)

Zacznij od wizyty u ginekologa. Leczenie wysiłkowego nietrzymania moczu związane jest z wykonaniem zabiegu polegającego na obkurczeniu pochwy za pomocą światła lasera. Wzmacnia on ścianę pochwy, powięź wewnątrz miedniczną oraz obszar ujścia cewki moczowej. Po zabiegu kąt nachylenia cewki moczowej ulega zmniejszeniu, a jej funkcjonowanie wraca do normy. Pełen efekt zabiegu zostaje osiągnięty po upływie około miesiąca, a w większości przypadków jeden zabieg jest zupełnie wystarczający.

Warto też ćwiczyć pod kontrolą fizjoterapeuty, by polepszyć przyczepność mięśni dna miednicy. Pomaga też samodzielne wykonywanie ćwiczeń – napinanie tzw. mięśni Kegla. Zaleca się wykonywanie 3 serii skurczów po 8-12 razy. Serie skurczów mięśni powinny być powtarzane 3 razy dziennie.
Każdy skurcz powinien trwać do 8 sekund. Trzeba uzbroić się w cierpliwość, bo poprawy objawów nietrzymania moczu należy oczekiwać po okresie 5 miesięcy.

W leczeniu nietrzymania moczu niezależnie od wieku, zaleca się też zmianę nawyków, które mogą pomóc zlikwidować dolegliwości. Należy: zmniejszyć masę ciała, zaprzestać palenia tytoniu, zrezygnować lub zmniejszyć spożycie kofeiny.

Pamiętajmy, nigdy nie jest za późno na zmiany i przyznanie się, że ten problem dotyczy również nas. Pacjentki, które trafiają do lekarzy specjalistów od nietrzymania moczu często mówią, że już jedna wizyta wiele zmieniła w ich życiu.